Piąty tytuł mistrza świata WRC dla Sebastiena Ogiera! Elfyn Evans z życiowym sukcesem w ojczyźnie

Zdjęcie okładkowe artykułu: AFP /  / Sebastien Ogier
AFP / / Sebastien Ogier
zdjęcie autora artykułu

Sebastien Ogier zdobywając podium w przedostatniej rundzie rajdowych mistrzostw świata zapewnił sobie piąty z rzędu tytuł mistrzowski. Walijska runda WRC padła łupem Elfyna Evansa, dla którego to pierwsze w karierze zwycięstwo w MŚ.

Sebastien Ogier przyjeżdżał do Wielkiej Brytanii z bezpieczną ponad 30-punktową przewagą nad najgroźniejszymi rywalami. W wielce nieprzewidywalnym sezonie 2017, Francuz nie mógł być jednak pewny tytułu do momentu zamknięcia matematycznych szans rywali na jego wyprzedzenie.

Formalności stało się zadość dopiero podczas ostatniego odcinka specjalnego rajdu - Brenig, gdy Ogier minął linię mety z trzecim czasem liczonym w końcowej klasyfikacji. Francuz przegrał co prawda w generalce z Thierrym Neuville'em, który zajmuje trzecie miejsce w MŚ, ale kierowca Hyundaia nie odrobił nic ponadto, co dawało mu jeszcze nadzieję na przedłużeniu szans na walkę o tytuł.

Walijską rundę mistrzostw świata zamykającą sezon WRC w Europie wygrał Elfyn Evans. Dla 28-letniego kierowcy z Walii to największy sukces w karierze. Wcześniej czterokrotnie stawał na podium rajdowych mistrzostw świata.

Powodzenie w Wielkiej Brytanii zapewniło Evansowi zwycięstwo na pierwszym i drugim etapie rajdu, gdzie wypracował sobie ponad 50 sekundową przewagą nad resztą stawki i wygrał 9 z 16 odcinków specjalnych. Na ostatnim niedzielnym etapie nie forsował tempa, skupiając się wyłącznie na utrzymaniu i tak pokaźnej przewagi.

ZOBACZ WIDEO: Igrzyska dały w kość Kusznierewiczowi. "Fatalnie przyciąłem nogę, krew lała się po całej łódce"

Sebastien Ogier dzięki zapewnieniu sobie mistrzostwa w tegorocznym sezonie został drugim najbardziej utytułowanym kierowcą w historii rajdowych mistrzostw świata. Były lider fabrycznego teamu Volkswagena, a obecnie kierowca M-Sportu zdobył pieć tytułów mistrzowskich w pięciu ostatnich sezonach WRC. Więcej tytułów ma tylko jego rodak Sebastien Loeb, który wygrywał na trasach MŚ w latach 2004-2012. Po cztery tytuły w dorobku mają Juha Kankkunen i Tommi Makinen.

Rajd Walii zdecydował także o przyznaniu mistrzostwa w klasyfikacji konstruktorów. Tytuł powędrował do prywatnego zespołu Malcolma Wilsona - M-Sportu barwy, którego reprezentował w tym sezonie Sebastien Ogier, zwycięzca brytyjskiej rundy mistrzostw świata Elfyn Evans oraz Ott Tanak.

Jeszcze dłużej, bo aż 36 lat minęło od trzeciego w historii mistrzostwa świata dla kierowcy korzystającego z podwozia Forda. Poprzedni tytuł w samochodzie amerykańskiego koncernu wywalczyli w 1978 roku Szwed Björn Waldegård i w 1981 roku Ari Vatanen z Finlandii. Skandynawscy kierowcy korzystali wówczas z Escorta RS1800.

Czołówka Rajdu Walii:

P. Kierowca Samochód Czas/strata
1Elfyn EvansFord Fiesta WRC '172:57:00.6
2Thierry NeuvilleHyundai i20 Coupe WRC+37.3
3Sebastien OgierFord Fiesta WRC '17+45.2
4Andreas MikkelsenHyundai i20 Coupe WRC+49.8
5Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRC+50.3
6Ott TanakFord Fiesta WRC '17+1:02.3
7Kris MeekeCitroën C3 WRC+1:20.5
8Hayden PaddonHyundai i20 Coupe WRC+2:16.3
9Esapekka LappiToyota Yaris WRC+2:46.5
10Dani SordoHyundai i20 Coupe WRC+3:50.5
Źródło artykułu: